Valel on ketsid kannikate küljes kinni

 

               Juhtus see paar aastat tagasi. Täiesti tavaline kõne, täiesti tavalise sooviga, täiesti tavaliselt eesti mehelt sooviga sõlmida autole vabatahtlik kaskokindlustus. Ja ega siin polegi midagi keerulist, palusin korraks kesklinnast läbi sõita, et pildid teha.

 

Muideks, selleks tehakse tavaliselt neli pilti. Eesdiagonaal, tagadiagonaal, VIN-kood ja salongi armatuur juhuks kui ei ole tehase raadiot, vaid ise lastud paigaldada mõni vingem aparaat.

Miks siis nii?

 

Aga sellepärast, et tehase raadiot nagunii ei ole mõtet kaagil võtta. Enamjaolt käivad statsionaarsed tehase ,,radioolad'' läbi auto aju ehk multiplexi. Ilma selleta on see ainult hunnik plastmassi ja raua molekule. Aga kui on isepaigaldatud  ,,radioola,, koos võimendite ja bassikõlaritega, siis on see targem lisavarustuse nimekirja panna koos margi ja tehase numbriga, et vältida hilisemaid vaidlusi kindlustusandjaga.

 

Osad kindlustusseltsid lähevad veel lihtsamat teed, määrates vaid lisavarustuse hüvitamise piiri. Niisiis pildistatud ja poliiski sõlmitud. Sinnapaika see asi jäi kuni telefoni kõneni  umbes nädala pärast ühelt kindlustusseltsi kahjukäsitlejalt, kes palus auto pilte. Saatsin pahaaimamatult ära. Tunni aja pärast uuesti kõne samast kohast. Kahjukäsitleja oli kõike muud kui rahuliku häälega ja süüdistas mind kindlustuspettuse organiseerimises. Üldiselt olen kõva närviga aga nii ootamatu lajatamise peale hakkas baromeeter järske võnkeid tegema. Nagu ma sissejuhatuses imestasin, et küll see inimese ajumehhaanika on üks imelik aparaat. Mis küll silmade eest läbi ei käinud. Kui mul poleks tugevat närvi ehk autokeeles mootori pööretepiirajat, siis oleks ilmselt järjekordne Ümera tulnud. Selliste puhkudel on alati arukas aeg maha võtta, rahuneda ja alles siis asi uuesti käsile võtta. Nii tegingi.

 

Ütlesin, et uurin asja ja helistan tagasi. Klient rääkis, et põrkas Võrus pool kolm öösel kokku mingi autoga, kes põgenes vänderdades minema. Kliendil radiaatorist mahlad väljas, järgi söösta ei saanud. Küsimusele , kas politsei kutsuti välja, vastas eitavalt. Küsimusele, miks, vastas klient, et inimesed ju viga ei saanud. Liikluskindlustuse seisukohalt õige arvamus aga kasko puhul ei. Siis  lõid kõik punased lambid , mis pähe mahtusid, korraga põlema. Ahhaa, järelikult kas oli purjus, narkouimas või toimus see üldse kuskil mujal.........

 

Helistasin kahjukäsitlejale tagasi, selgitasin asjaolusid. Esialgne umbusk hakkas tasapisi taanduma. Pildid olid tehtud õieti, poliis ka. Jutu käigus hakkas vaikselt tõde kooruma. Ja mis selgus? Saanud aru oma haledast vahelejäämisest, tunnistas klient lõpuks ausalt üles. Naabrimees, kellega peale õnnetut puuga pusklemist ,,rahustavat'' tulivett omastati, soovitas oma tuttava sama marki, sama aasta ja sama värvi Golfi. Geniaalne plaan.

 

Ettenäidatud autol (millel kenasti kindlustatud auto nr. küljes) oli tuuleklaasi juhipoolses servas ADAC kindlustuse kollane kleeps kuna auto oli toodud Saksamaalt (sealne väga levinud kindlutusselts). Avariilisel autol aga kahjukäsitleja  poolt tehtud piltidel see puudus, ei läinud kokku  auto VIN- kood ja numbrimärkide plastikust alusraamil olnud autofirma oli erinev.  Mis edasi sai, pole üldse raske arvata. Kriminaalasi, pool aastat tingimisi, kaheaastase katseajaga. Lisaks kopsakas trahv ja tühjad pihud.

 

            Mis oleks siis selle loo moraal. Vanarahvas ütleb, et valel on lühikesed jalad. Mina ütlen, et sellistel ,,valedel'' on tossud lausa kannikate küljes kinni.....

 

            Lühike meelespea kaskokindlustuse kindlustusjuhtumi puhuks. Sõltumata sellest, kas keegi sai kannatada või ei, tuleb kindlasti välja kutsuda politsei, fikseerida õnnetus ja nii kiiresti kui võimalik teatada kindlustusseltsile.

 

 

            Sinu Kindlustustohter